صفحه اصلی شرح اطلاعیه شماره ۵۷۸۹ از اطلاعیه های مجموعه اداره پژوهش مشاهده تمامی اطلاعیه های این زیرگروه          مراجعه به صفحه اداره پژوهش              بازگشت
تغییر در سازمان و رفتار سازمانی
 
  چاپ این اعلامیه ارسال به دوستان
نامحدود : مدت زمان نمایش بر حسب روز   ۱۳۹۶ /۲ /۱۲ : تاریخ اعلام   ۳۵۶ : تعداد بازدید   امیرحسین بدیعی : صادر کننده   ۵۷۸۹ : کد اعلامیه

 

ده اصل رفتار سازمانی در تغییر رئیس
هر سازمانی دستخوش تغییر می شود. سازمان ها به رشد، بالندگی و حرکت خود ادامه می دهند و در طول این مسیر، تعدادی از قطار سازمانی پیاده و عده ای دیگر سوار می شوند. مهم این است که در مسیر صحیح قرار گرفته و هر کسی در ایستگاه مورد نظر و زمانی که به مقصد رسیده است از این قطار پیاده شود. این پیاده شدن به معنای پایان راه برای قطار و سر نشینان نیست. یکی از خصوصیات سازمان ها جا به جایی است، کارکنان به دلایل گوناگون مثل ارتقای تحصیلی، افزایش سنوات خدمت، بروز استعداد تخصصی، تخلف و یا تشویق در سازمان حرکت می کنند، جا به جا می شوند، ارتقاء می یابند، از بخشی به بخش دیگر منتقل می شوند، تنزل مقام می یابند و ممکن است مدیر شوند یا از مدیریت عزل گردند. استعفا دهند و یا بازنشسته شوند.

یکی از تغییراتی که معمولاً با حساسیت زیادی رو به روست، تغییر مدیران است. مدیر به علت نقش حساسی که بر عهده دارد و در حقیقت راننده و هدایت گر سازمان است، پیاده شدنش با بقیه متفاوت است. تغییر مدیر بر کل سازمان تأثیر گذار است. حساسیت همه ی ارکان را بر می انگیزد. در این تغییرات عده ای شاد و عده ای غمگین می گردند. برای عده ای دیگر این آمدن و رفتن ها تفاوتی نمی کند. در این گونه مواقع کارکنان باید چگونه رفتاری داشته باشند؟ ده اصل را به عنوان اصول رفتار سازمانی در تغییرات رؤسا بر می شمارم:

اصل اول: سکوت

معمولاً همه می خواهند نظر یکدیگر را در مورد تغییر رئیس بدانند. گروهی موافق و گروهی دیگر مخالفند و معمولاً نظرات شنیده شده را برای یکدیگر نقل می کنند. بهترین روش در این مواقع سکوت است. سکوت، منزلت و شخصیت انسان را محافظت می کند. باعث می شود، نه غیبت آنکه را رفته بنمایی و نه مجیز کسی را که می خواهد بیاید بگویی.

اصل دوم: تکریم رئیس معزول

اگر افراد را تکریم نماییم، در حقیقت شخصیت خود را به نمایش می گذاریم. مخصوصاً افرادی که معزول می شوند، تکریمشان واجب تر است. همه ی مناصب گذرا هستند. اگر ماندنی بود برای همان که بود می ماند. فردی که از ریاست کنار می رود یا کنار گذاشته می شود، از اسب افتاده، از اصل که نیفتاده. لذا به اسب او نگاه نکنیم به اصل او توجه کنیم. مردانگی و انسانیت این است که حتی نسبت به فردی که با ما اختلاف داشته و معزول شده با کرامت رفتار نماییم.

اصل سوم: احترام به رئیس منصوب


ادب ایجاب می کند که رئیس جدید مورد احترام قرار گیرد. به هر علتی، سیاسی یا تخصصی، لیاقت و یا حتی عدم لیاقت، فرد جدیدی ریاست را بر عهده می گیرد. موفقیت او بالندگی سازمان و عدم موفقیتش باعث پس رفت سازمان می شود. همه باید کمک نمایند تا قطار سازمانی به جلو و به سمت هدف حرکت نماید.

اصل چهارم: تفاوت در روش های مدیریت


هر مدیری با توجه به رشته تحصیلی و تخصصی، تجربه، سن، خلق و خوی و . . . گرایش ویژه خود را دارد. مقایسه مدیران با یکدیگر و قضاوت کار ساده ای نیست. مدیری که رشته ادبیات خوانده با مدیری که مهندس است متفاوت است. گرایش های آن ها با یکدیگر فرق می کند. مدیر ادیب؛ رئوف، احساسی است و مدیر مهندس؛ دقیق، ریز بین می باشد. مهم این است که کمک کنیم تا در یک کار تیمی همه، نواقص همدیگر را پوشش دهیم و در مسیر تعالی سازمانی قدم برداریم.

اصل پنجم: استرس

تغییرات استرس زا هستند. حتی تغییر مثبت نیز در ابتدا استرس ایجاد می کند. تغییر، عادت ها را به هم می زند. هر چه از قاعده به رأس هرم نزدیک تر می شویم، استرس بیشتر می شود. به عنوان مثال در تغییر رئیس یک سازمان، معاونین و مدیران استرسشان از بقیه کارکنان بالاتر است. این بدان خاطر است که آنان بیشتر در معرض تغییر قرار می گیرند. استرس اگر کنترل نشود باعث رفتارهای ناهنجار می گردد. کنترل رفتار و گفتار و مدیریت بر آن ها در این مواقع بسیار مهم است. همچنین کارکنانی که وابستگی زیادی به رئیس معزول داشته اند با استرس بیشتری مواجه می گردند. آنان نگرانند که رئیس جدید آنان را طرد نموده و یا مورد بی توجهی قرار دهد. این افراد نیز باید بر خود مسلط شده، احساسات را کنترل نمایند و برخی واقعیت ها را در تغییر بپذیرند.

اصل ششم: شایعه

شایعه مثل ویروس سرما خوردگی ست، به سرعت منتشر می شود و افراد زیادی را بیمار می کند. همان گونه که در فصل سرما با روش های گوناگون از خود مراقبت می کنیم تا به سرماخوردگی مبتلا نشویم، در تغییرات سازمانی نیز باید مراقبت کنیم که اسیر شایعه نگردیم. هر حرفی را می شنویم نپذیریم و هر تحلیل و صحبتی را بیان ننماییم. یک گوشمان در و گوش دیگر دروازه باشد. شنیده ها و شایعات را تأیید یا رد نکنیم. همان گونه که در اصل اول ذکر نمودم بهترین کار برای مقابله با شایعه، سکوت است. شایعه گاهی درست و گاهی غلط از آب در می آید. شایعات 80% غلط و 20% درست خواهند بود.

اصل هفتم: رکود

در برزخ ِ رفتن یک رئیس و آمدن رئیس دیگر، سازمان با رکود مواجه می شود. گاهی همه می گویند: "حالا صبر کن ببینیم چه می شود؟" صاحب هر نقش سازمانی که هستیم در این گونه موارد باید با وجدان کاری و ناظر دانستن خداوند متعال وظایف سازمانی خود را به نحو احسن انجام دهیم.

اصل هشتم: سوء ظن به یکدیگر

نگرانی ها از تغییر و از دست دادن جایگاه سازمانی باعث می شود افراد به یکدیگر با سوء ظن رفتار نمایند. همه مواظب رفتار یکدیگرند، مخصوصاً این موج در اطراف دفتر رئیس بیشتر است. هر رفت و آمدی تحلیل و تفسیر می شود. ترددها در دفتر رئیس توسط کارکنان باعث سوء تفاهم و سوء ظن خصوصاً در افرادی که با یکدیگر مشکل دارند، می شود. در این گونه مواقع بر اساس آموزه های دینی باید سوءظن را در دل بر طرف نمود و با حسن ظن به مسائل نگاه کرد.

اصل نهم: تکریم افراد جدید

معمولاً با تغییر رئیس چهره های جدیدی به سیستم وارد می شوند. این افراد مورد اعتماد او هستند. قضاوت عجولانه در مورد اطرافیان رئیس جدید عادلانه نیست. باید با رفتار مؤدبانه و موقرانه با آن ها شخصیت سازمان را نشان داد. معمولاً کنجکاوی ها در مورد این افراد زیاد می شود و حتی ممکن است به دنبال سوابق آن ها به جاهایی که قبلاً کار می کرده اند سرک بکشند یا پرس و جو نمایند. این رفتار باعث شکستن شخصیت جستجوگر می شود. گذشت زمان و عملکرد و رفتار افراد شخصیت و توانایی آنان را نشان خواهد داد.

اصل دهم: افراد خارج از سازمان (تکریم سازمان در مقابل دیگران(

همیشه افرادی از خارج سازمان نسبت به تحولات سازمانی حساس هستند. این ها به چند گروه تقسیم می شوند. یک گروه آن هایی که قبلاً عضو سازمان بوده اند و به دلایلی سازمان را ترک گفته اند. عده ای از آن ها دائماً در حال رصد محل کار قبلی خود هستند و با افراد برای خبر گیری و تحلیل ارتباط برقرار می کنند. گروه دیگر افرادی هستند که تمایل دارند به سازمان ورود پیدا کنند، لذا دنبال این هستند که چه کسی می آید و چه کسی می رود! در این میان خبرنگاران را نیز می توان به این گروه ها اضافه کرد. لذا کارکنان باید مراقب باشند که مسائل سازمانی را برای افراد بازگو ننمایند زیرا این گروه ها با استناد به صحبت های آنان مسائل را گاهی با ذکر نام بیان و تحلیل می نمایند و این مسئله برای شخصیت کارمند زیبنده نیست.

 





سوالات ، نظرات و انتقادات خودرا ارسال نمایید:

:نام
:پست الکترونیک
:نظر
:کد امنیتی




دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
آموزشکده فنی و حرفه ای پسرانه سما
اصفهان - بلوار کشاورز -شهرک امیریه -خیابان هفتم – آموزشکده سما - کد پستی 8174949719
تلفن تماس: 03137810006 فاکس: 03137802727
حق نشر متعلق به آموزشکده سما اصفهان (خوراسگان)۹۵-۱۳۹۳
SAMA
Technical and Vocational
Training College
Islamic Azad University
Esfahan(Khorasgan) Branch